Svátek slaví Ctibor, zítra Blažena
Polojasno 18°C

Recenze: Hra nekončí, za novým dobrodružstvím míří Ready Player Two

Autor: Ivan D. Hladík -
24. února 2023
23:30

Ready Player Two: Nová hra začíná od Ernesta Clinea je pokračováním jeho bestselleru Ready Player One, odehrávajícím se ve světě budoucnosti, kde se virtuální realita stala dominantní formou zábavy a úniku z dystopické reality. Wade Watts se ve virtuálním světě OASIS vydává na novou výpravu, tentokrát s vyššími sázkami a nebezpečnějšími výzvami.

Nová fantastická honba za pokladem. V sázce jsou tentokrát dva světy. Jste připraveni? Po vítězství v soutěži vyhlášené zakladatelem bezplatného kyberprostoru Oasis narazí Wade Watts na něco, co znovu zamíchá osudem jeho i celého lidstva. Ve hře se objeví nové a poslední velikonoční vejce s tajemným obsahem, které může Oasis povýšit na zcela novou úroveň a učinit tuto virtuální realitu ještě podivuhodnější – a mnohem návykovější. Wadeovi přibude další soupeř, neskutečně silný a nebezpečný, který neváhá obětovat miliony životů, aby dostal, co chce…

Jednou ze silných stránek této knihy je Clineova pokračující dovednost v budování světa a vytváření plně realizované virtuální reality, která je pohlcující a přesvědčivá. Odkazy na popkulturu 80. let jsou stále přítomné, ale jsou rozšířeny o další období a žánry, díky čemuž kniha působí svěže a nově. Příběh se také zabývá tématy jako je možné nebezpečí přílišného využívání technologií a důležitost lidského spojení, je aktuální a nutí k zamyšlení. Pak jsou tu takřka filmově vyprávěné postavy, dobře prokreslené a komplexní, s vlastními jedinečnými motivacemi i lidskými chybami.

Ready Player One: Hra začíná • Děj filmu legendárního režiséra Stevena Spielberga je zasazen do roku 2045, kdy se svět ocitá na pokraji chaosu a kolapsu. Lidé však nalezli spásu v OASIS, rozsáhlém světě virtuální reality, který vytvořil geniální a excentrický James Halliday (Mark Rylance). Když Halliday zemře, odkáže své nesmírné bohatství prvnímu člověku, který najde Velikonoční vajíčko ukryté někde v OASIS. Ready Player One: Hra začíná • Děj filmu legendárního režiséra Stevena Spielberga je zasazen do roku 2045, kdy se svět ocitá na pokraji chaosu a kolapsu. Lidé však nalezli spásu v OASIS, rozsáhlém světě virtuální reality, který vytvořil geniální a excentrický James Halliday (Mark Rylance). Když Halliday zemře, odkáže své nesmírné bohatství prvnímu člověku, který najde Velikonoční vajíčko ukryté někde v OASIS. | Vertical Ent.

Kniha má však i nedostatky. Děj se poněkud opakuje a je šablonovitý, mnoho stejných prvků jako v prvním dílu se vrací jen v lehce jiné podobě. Navíc tempo děje může čtenáři připadat nevyrovnané, dlouhé úseky expozice a dialogů zpomalují děj. Natěšení čtenáři pak také mohou mít pocit, že kniha příliš spoléhá na nostalgii a popkulturní odkazy, přičemž některé součásti celé skládačky působí chvílemi nuceně nebo zbytečně. Také postrádá naléhavost a pocit napětí pramenící ze hry o všechno, díky nimž byl její předchůdce tak strhující.

Celkově je ale Ready Player Two: Nová hra začíná zábavné a poutavé čtení, které uspokojí fanoušky první knihy. Stín předešlé z hlediska originality nebo působivosti nepřekročí, stále se ale jedná o dobře zpracovaný a příjemný přírůstek do série.

Hodnocení: 65 %

Ernest Cline

Ready Player Two: Nová hra začíná