Senioři v úzkých! Soumrak letáků a slevy jen v chytrých mobilech | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

neděle 8. června 2025

Svátek slaví Medard, zítra Stanislava

Senioři v úzkých! Soumrak letáků a slevy jen v chytrých mobilech

Lenka Desátová
Lenka Desátová  (Robert Klejch)

Vyšší recyklační poplatek pro obchodníky za slevové letáky by znamenal jejich konec. Přitom pro seniory znamenají mnohem víc než jen přehled o cenách v supermarketech. Prodejní řetězce navíc začínají preferovat věrnostní aplikace v chytrých telefonech. A to je pro dříve narozené průšvih! Jak to vnímá předsedkyně Rady seniorů ČR Lenka Desatová?

Jsou v současnosti supermarkety k českým seniorům přívětivé? Napadá mě například stále větší příklon k samoobslužným pokladnám, jak to senioři vnímají?

„Je to individuální. Samoobslužné pokladny při menších nákupech využívají i senioři, jsou ale tací, kteří to považují za menší komfort a snahu supermarketů ušetřit na úkor zákazníka, a tak je z principu nevyužívají. K větší přívětivosti supermarketů vůči seniorům naopak pomáhají například tištěné reklamní letáky, které jsou této věkové skupině blízké. Senioři v nich pravidelně nacházejí slevy a zajímavé nabídky, což jim umožňuje šetřit našponovaný rozpočet.“

Stejně tak některé obchody lidem téměř až nutí plastové věrnostní kartičky nebo dokonce věrnostní aplikace. Bez nich nelze dosáhnout na normální cenu produktů. Objevuje se to stále častěji. Není to pro seniory příliš velká komplikace?

„Nejenže je to komplikace, je to i průnik do osobních dat, a zejména to zcela diskriminuje ty, kteří se nemohou nebo nechtějí »digitalizovat«. Spousta seniorů tento přístup považuje za diskriminační, pravidelně se nám ozývají a píší nám desítky argumentů, proč jsou pro ně pouze tyto nástroje nevhodné. Některé řetězce se nám snaží vysvětlovat, že o diskriminaci nejde, nicméně velmi bychom ocenili větší snahu najít společné oboustranně přijatelné řešení. Mnozí senioři to skutečně vnímají tak, že jsou obchodníkům prostě ukradení. Ostatně i tohle by byla pro seniory cesta ke kvalitnějším potravinám – prostřednictvím speciálních slevových akcí.“

Má už většina seniorské populace v Česku chytré telefony? A zlepšují se jejich schopnosti s nimi?

„Nemá. Nadpoloviční většina české seniorské populace stále používá klasický tlačítkový mobil, který jejich potřebám bohatě dostačuje. Zhruba 48 % seniorů vlastní smartphone, ale to ještě neznamená, že jsou s ním schopni provádět všechny úkony, které po nich vyžadují soukromé, ale i státní instituce. Pro mnohé seniory je opravdu obtížné ovládat chytrý telefon nebo cokoli hledat na malém displeji. Často se jim špatně ovládá i myš k počítači. Senioři nemají ve zvyku měnit své telefony tak často jako mladší generace, vnímají to jako zbytečné vyhazování peněz. Zvláště když mají funkční telefon, na který jsou zvyklí a který jim vyhovuje. V praxi jsme se tak setkali s tím, že seniorům některé aplikace přestaly fungovat, protože jejich telefon již nepodporuje novou verzi, aplikace nejde aktualizovat a podobně.“

Stejně tak se objevil pokus omezit tištěné slevové letáky. Proč je to pro seniory problém?

„Tak jako nemají všichni senioři chytré telefony, nemají ani všichni počítač či tablet, a pokud už je mají, ještě to neznamená, že mají také přístup k internetu. V České republice je zhruba 2,3 milionů seniorů a podle údajů Českého statistického úřadu bezmála polovina z nich nemá přístup k počítači nebo internetu. Čtvrtina seniorů starších 65 let nikdy v životě nepoužila internet, ve věkové kategorii 75+ má internet k dispozici jen 35 % osob. Zejména pro tyto seniory by omezení dostupnosti tištěných letáků znamenalo výraznou komplikaci při plánování i realizaci běžných nákupů. Pokud seniorům vezmete tištěný leták, mnohé z nich tím prakticky odříznete od relevantních informací a sociálně je diskriminujete. Takto to mnozí senioři opravdu vnímají a s námi komunikují. Na druhou stranu je potřeba uvést, že senioři nejsou zcela homogenní skupina. Někteří z nich moderní technologie používají a chtějí používat. Pro jiné to ale z mnoha důvodů, nejen zdravotních, nepřipadá v úvahu. Další věcí je, že pořízení počítače, ale i platby za internetové připojení jsou pro seniory vysoké a zbytné náklady. Jestliže spousta seniorů ze své penze sotva zaplatí náklady na bydlení, potraviny a léky, pak platit další stovky korun za internet je pro ně přílišný zásah do rozpočtu. Mnoho seniorských domácností, zejména těch jednočlenných, hospodaří s omezeným rozpočtem a musí pečlivě plánovat nákupy.“

Letáky (zatím) zůstávají

Novela zákona o obalech z dílny ministerstva životního prostředí sice úplný zákaz letáků neplánovala, počítala ale s tím, že by za ně obchodní řetězce odváděly vyšší recyklační poplatek. To by v konečném důsledku mohlo vést k jejich konci. MŽP ale připouští, že novela navržená do 1. čtení už se ale do voleb projednat nestihne.

Více z rozhovoru najdete v tištěné verzi Deníku Aha!

korytnackahela
19. 5. 2025 • 18:34

Proč už někdo nesepíše hromadnou žalobu na Ústavní soud
proti diskriminaci starých osob supermarkety!?

Třeba ombudsman? Neno nějaký Svaz dúchodcú?

kapr8491
19. 5. 2025 • 15:13

Jó, aolikace. V aplikaci vidím například slevu 15%. Jenomže já nenakupuji slevu, já nakupuji zboží. Samotná procentuelní výše slevy bez informace z jaké ceny tato sleva vychází ve skutečnosti nic neříká. Především se z toho nedá zjistit výše nové ceny za jednotku při jejím využití. Marketingová politika na které tyto aplikace stojí je jen pouhou manipulací sloužící k matení spotřebitele.
I z letáku je pravidelně obtížné zjistit podstatné skutečnosti, ale ve srovnání s ním přináší aplikace jen pouhé minimum užitečných informací.

Zoro Mstitel
19. 5. 2025 • 07:32

Dělají ze seniorů blbce !!! Ať si ten predražený šmejd dají někam ...A je vina politiků , že nedokážou sjednat pořádek s markety ...🤒😡👎

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.

Známé celebrity
Agáta Hanychová • Anna K. • Anna Slováčková • Artur Štaidl • Bolek Polívka • Dagmar Havlová-Veškrnová • Dagmar Patrasová • Daniela Písařovicová • Dominika Gottová  • Eva Burešová • Eva Samková • Felix Slováček • Filip Blažek • František Ringo Čech • Hana Gregorová • Hana Zagorová • Helena Vondráčková • Hynek Čermák • Iva Kubelková • Ivana Gottová • Iveta Bartošová • Jakub Prachař • Jan Čenský • Jan Kraus • Jana Adamcová Nováková • Jana Boušková • Jaroslava Obermaierová • Jiří Bartoška • Jiří Krampol • Jiřina Bohdalová • Jitka Čvančarová • Josef Kokta • Karel Gott • Karel Šíp • Kate Middleton • Kateřina Brožová • Libor Bouček • Linda Rybová • Lucie Bílá • Lucie Borhyová • Lucie Šafářová • Lucie Vondráčková • Lukáš Vaculík • Mahulena Bočanová • Marek Eben • Marta Kubišová • Martin Dejdar • Michal David • Monika Marešová-Poslušná • Ondřej Gregor Brzobohatý • Pavla Tomicová • Petr Janda • Rey Koranteng • Sára Affašová  • Sara Sandeva • Simona Krainová • Štefan Margita • Taťána Kuchařová • Tatiana Dyková • Tereza Kostková • Tomáš Plekanec • Václav Neckář • Veronika Arichteva  • Veronika Gajerová • Veronika Žilková • Vojtěch Dyk • Vojtěch Kotek • Zdeněk Pohlreich • princ George • princ Harry