Senioři v úzkých! Soumrak letáků a slevy jen v chytrých mobilech

Vyšší recyklační poplatek pro obchodníky za slevové letáky by znamenal jejich konec. Přitom pro seniory znamenají mnohem víc než jen přehled o cenách v supermarketech. Prodejní řetězce navíc začínají preferovat věrnostní aplikace v chytrých telefonech. A to je pro dříve narozené průšvih! Jak to vnímá předsedkyně Rady seniorů ČR Lenka Desatová?
Jsou v současnosti supermarkety k českým seniorům přívětivé? Napadá mě například stále větší příklon k samoobslužným pokladnám, jak to senioři vnímají?
„Je to individuální. Samoobslužné pokladny při menších nákupech využívají i senioři, jsou ale tací, kteří to považují za menší komfort a snahu supermarketů ušetřit na úkor zákazníka, a tak je z principu nevyužívají. K větší přívětivosti supermarketů vůči seniorům naopak pomáhají například tištěné reklamní letáky, které jsou této věkové skupině blízké. Senioři v nich pravidelně nacházejí slevy a zajímavé nabídky, což jim umožňuje šetřit našponovaný rozpočet.“
Stejně tak některé obchody lidem téměř až nutí plastové věrnostní kartičky nebo dokonce věrnostní aplikace. Bez nich nelze dosáhnout na normální cenu produktů. Objevuje se to stále častěji. Není to pro seniory příliš velká komplikace?
„Nejenže je to komplikace, je to i průnik do osobních dat, a zejména to zcela diskriminuje ty, kteří se nemohou nebo nechtějí »digitalizovat«. Spousta seniorů tento přístup považuje za diskriminační, pravidelně se nám ozývají a píší nám desítky argumentů, proč jsou pro ně pouze tyto nástroje nevhodné. Některé řetězce se nám snaží vysvětlovat, že o diskriminaci nejde, nicméně velmi bychom ocenili větší snahu najít společné oboustranně přijatelné řešení. Mnozí senioři to skutečně vnímají tak, že jsou obchodníkům prostě ukradení. Ostatně i tohle by byla pro seniory cesta ke kvalitnějším potravinám – prostřednictvím speciálních slevových akcí.“
Má už většina seniorské populace v Česku chytré telefony? A zlepšují se jejich schopnosti s nimi?
„Nemá. Nadpoloviční většina české seniorské populace stále používá klasický tlačítkový mobil, který jejich potřebám bohatě dostačuje. Zhruba 48 % seniorů vlastní smartphone, ale to ještě neznamená, že jsou s ním schopni provádět všechny úkony, které po nich vyžadují soukromé, ale i státní instituce. Pro mnohé seniory je opravdu obtížné ovládat chytrý telefon nebo cokoli hledat na malém displeji. Často se jim špatně ovládá i myš k počítači. Senioři nemají ve zvyku měnit své telefony tak často jako mladší generace, vnímají to jako zbytečné vyhazování peněz. Zvláště když mají funkční telefon, na který jsou zvyklí a který jim vyhovuje. V praxi jsme se tak setkali s tím, že seniorům některé aplikace přestaly fungovat, protože jejich telefon již nepodporuje novou verzi, aplikace nejde aktualizovat a podobně.“
Stejně tak se objevil pokus omezit tištěné slevové letáky. Proč je to pro seniory problém?
„Tak jako nemají všichni senioři chytré telefony, nemají ani všichni počítač či tablet, a pokud už je mají, ještě to neznamená, že mají také přístup k internetu. V České republice je zhruba 2,3 milionů seniorů a podle údajů Českého statistického úřadu bezmála polovina z nich nemá přístup k počítači nebo internetu. Čtvrtina seniorů starších 65 let nikdy v životě nepoužila internet, ve věkové kategorii 75+ má internet k dispozici jen 35 % osob. Zejména pro tyto seniory by omezení dostupnosti tištěných letáků znamenalo výraznou komplikaci při plánování i realizaci běžných nákupů. Pokud seniorům vezmete tištěný leták, mnohé z nich tím prakticky odříznete od relevantních informací a sociálně je diskriminujete. Takto to mnozí senioři opravdu vnímají a s námi komunikují. Na druhou stranu je potřeba uvést, že senioři nejsou zcela homogenní skupina. Někteří z nich moderní technologie používají a chtějí používat. Pro jiné to ale z mnoha důvodů, nejen zdravotních, nepřipadá v úvahu. Další věcí je, že pořízení počítače, ale i platby za internetové připojení jsou pro seniory vysoké a zbytné náklady. Jestliže spousta seniorů ze své penze sotva zaplatí náklady na bydlení, potraviny a léky, pak platit další stovky korun za internet je pro ně přílišný zásah do rozpočtu. Mnoho seniorských domácností, zejména těch jednočlenných, hospodaří s omezeným rozpočtem a musí pečlivě plánovat nákupy.“
Letáky (zatím) zůstávají
Novela zákona o obalech z dílny ministerstva životního prostředí sice úplný zákaz letáků neplánovala, počítala ale s tím, že by za ně obchodní řetězce odváděly vyšší recyklační poplatek. To by v konečném důsledku mohlo vést k jejich konci. MŽP ale připouští, že novela navržená do 1. čtení už se ale do voleb projednat nestihne.
Více z rozhovoru najdete v tištěné verzi Deníku Aha!