Po matce byl Bulhar, po otci Slovák. Vyrůstal v Sofii a New Yorku, později se usadil v Praze. Studoval práva.

„Po první státnici jsem ze školy odešel, byla to strašná nuda,“ popisoval. Skončil u reklamy a stal se opravdovým mistrem svého oboru.

Jako kreativec stál za reklamními kampaněmi společností Oskar či Budvar, nejvíce však proslul vánočním spotem s divočákem pro Kofolu.

„Tam vůbec nebyl záměr vytvořit legendární kampaň, ale záměr byl přijít s dobrou vánoční kampaní. To je ta hlavní ingredience. Když to uděláš dobře, tak se ti to vrátí a má to šanci stát se legendou,“ vzpomínal Peňažka před dvěma roky. Spolu s rapperem Vladimírem 518 také vydali dnes už kultovní trilogii Kmeny, která mapovala předrevoluční i dnešní městské subkultury.

Robert Peňažka skonal po dlouhé nemoci. Rakovinu mu lékaři diagnostikovali v roce 2001, když odešel z nadnárodní reklamní firmy.

„Myslím, že rakovina už byla důsledkem mého znechucení. Kumulace veškeré frustrace vedla k nějakému zapouzdření toxicity v těle, takový fyzický příznak toho, že je v mém životě něco špatně. Že mi to nesedí, a tím pádem musím odejít,“ řekl pro iDnes.cz před třemi lety.

Se smrtí reklamního stratéga se jen těžce smiřují jeho kolegové a lidé z byznysu. „Měl jsem Roberta vždycky hrozně rád jak lidsky, tak pracovně. Pracovně byl pro mě polobohem a velkým géniem. Chodit s ním na prezentace byl čistý koncert, který si užíváte od začátku do konce a vždy se na něj těšíte. A ten rozhled! Nikdy jsem nepotkal nikoho s takovým přesahem,“ napsal pro Marketing & Media Ondřej Roček, který do loňského října pracoval v agentuře Yinachi, kterou Peňažka založil a s níž spolupracují např. Staropramen, Zoot či J&T.

Video
Video se připravuje ...

Kofola v novém Kofola

Fotogalerie
48 fotografií