Recenze: Super Mario na iPhonech září. Překonává očekávání, zarážející je hlavně vysoká cena

Otakar Schön
16. 12. 2016 10:07
Nejnovější mobilní hit vzbuzuje ještě větší očekávání než Pokémon Go. První opravdová mobilní hra od Nintenda vám do ruky dává slavnou postavičku vousatého instalatéra. První tři úrovně si může zahrát každý, plnou hru je ale nutné koupit za necelých 300 korun, a to je u mobilní hry hodně odvážné.
Super Mario Run
Super Mario Run | Foto: Nintendo

Na tenhle okamžik čekali fanoušci skoro deset let. Od příchodu iPhonu a nástupu mobilních her se generace odkojená herními konzolemi Nintendo těšila, až si se Super Mariem a dalšími postavičkami bude moct hrát i v telefonu.

První ochutnávku toho, jak mohou vypadat hry s postavičkami od Nintenda, přinesl hit letošního léta Pokémon Go. Super Mario Run je ale první hra, kterou celou vyvinulo Nintendo. Japonská firma přitom ukazuje, jak dobře zvláštnostem hraní na mobilu rozumí.

Název hry Super Mario Run předem vzbudil trochu nervozity. Vypadalo to, že Mario bude jen další klon populárních her Temple Run nebo Jetpack Joyride. Není. Super Mario sice běhá sám, ale hráč má mnohem větší kontrolu nad tím, co může dělat. A protože se herní úrovně negenerují náhodně, nabízí mnohem rozmanitější prostředí a překážky, se kterými se hráči musí vyrovnat.

Strukturou se Super Mario Run blíží klasickým hrám pro konzole. Mario musí zachránit princeznu Peach a to znamená projít 24 herních úrovní, které zaberou jen chvilku, pokud se vám vše povede. Časový limit pro absolvování úrovní je pouhých 90 sekund, nárazem do správných kostek můžete získat pár sekund navíc, ale nad rámec jednotek minut se nedostanete. To ovšem neznamená, že byste měli za půl hodiny hotovo.

Super Mario Run je hra, která vyžaduje přesnost při ovládání a znalost toho, co na vás vývojáři nachystali. Postavička v mobilní hře běhá sama, reaguje přitom na dotyk prstu na obrazovce. Na ovládání stačí jedna ruka, respektive jediný prst. Nintendo to uvádí jako zásadní výhodu. Můžete hrát i v tramvaji. Jednoduchost ovládání je ale jen zdánlivá. Super Mario běhá docela rychle, a jakmile se zpozdíte i o zlomek sekundy nebo prst podržíte příliš dlouho a postavička vyskočí příliš vysoko (nebo naopak), nastane průšvih.

Ten v mobilní hře neznamená, že musíte začít úplně od začátku. Nejprve vám hra dá dvě možnosti zkusit to znovu. Super Mario se po sežrání nepřítelem nebo pádu do propasti vrátí zpět v bublině, kterou prstem propíchnete tam, kde chcete znovu začít. Pokud ale nejste opravdový expert, zabere vám dokončení všech 24 úrovní spoustu času přerušovaného klením a planými hrozbami, že telefon prohodíte oknem.

Prostým dohráním všech úrovní Super Mario nekončí, spíše naopak. Nintendo vzalo osvědčené způsoby, jak udržet hráče v zajetí mobilních her, a tak nabízí spoustu lákadel. Tím základním je možnost opakovat libovolné úrovně znovu a znovu s cílem dosáhnout co nejlepšího skóre. To získáváte za rychlost, počet posbíraných zlatých mincí a také za sběr bonusových mincí růžové barvy, které slouží k odemykání dalších vrstev hry.

Super Mario kromě záchrany princezny může zachránit celé království a obnovit ho. Hrad na úvodní obrazovce je v počátku dost chudý a navíc před ním straší dvě šedivé zubaté krychle. Časem ale může království překypovat životem a bohatstvím, které dokupujete za získané zlaté mince. O "živo" se postarají žabky, které můžete získat v druhé hlavní části hry nazvané Toad Rally. Tady se utkáváte s dalšími hráči, buď se svými přáteli, kteří mají také Super Mario Run, nebo s hráči, které vám dohodí Nintendo.

V tomto režimu nezáleží jen na počtu získaných zlaťáků, ale také na tom, jak efektně hrajete. Dlouhé skoky a speciální pohyby, které se všechny ovládají jedním prstem, správným načasováním dotyku na obrazovce.

Samotná hratelnost se Nintendu povedla. Není to velká revoluce, ve srovnání se hrou Super Mario Maker pro Wii U a kapesní Nindendo 3DS je omezená, ale je zábavná. Většině lidí bude navíc trvat dost dlouho, než se prokoušou příběhovou částí. Pak je tu ale druhá strana mince a to je technické zpracování.

Super Mario Run vypadá skvěle. To je naprosto nepopiratelné, postavičky jsou jako z cukru, grafika je detailní. Skvělý je zvuk, není tak jednoduchý jako u klasických starších her, ale o to lépe zní a atmosféru má stejnou. Bohužel tady nemůžeme skončit. Super Mario Run totiž opravdu dobře funguje jen na novějších zařízeních od Applu, na iPhonu 5S nebo prvním iPadu s Retinou už nemá smysl moc hrát, protože i reakce hry opožděná o zlomek sekundy znamená problém.

Samozřejmě, tři roky starý hardware je z dnešního pohledu zastaralý, ale Super Mario Run je jednoduchá hra, žádné komplexní 3D postavy, žádné rozsáhlé úrovně, žádné mnohaminutové animace. A ani to není vše: Super Mario Run vyžaduje neustálé a kvalitní připojení k internetu a to je problém. Pokud budete chtít hrát v letadle, smůla. Metro? Zapomeňte. Ve vlaku? Hodně štěstí.

A pak je tu cena. Možnost vyzkoušet si první tři úrovně zdarma je fajn a fér. Ještě lepší je, že ve hře nejsou reklamy ani mikrotransakce, prostě si plnou hru koupíte, nebo ne. Ale cena ke třem stokorunám v závislosti na kurzu eura ve vaší bance je ale na mobilní hru hodně. Za stejnou cenu šlo před týdnem koupit Dragon Age: Inquisition na Xboxu One se všemi datadisky.

Je to sice dva roky stará hra, ale zabaví na cca 100 hodin. A v takovém srovnání to Super Mario Run prohrává. Prohrává i třeba s českým Samorostem 3 od studia Amanita Design, který pro iOS a Android stojí 100 korun. A pokud máte telefon s Androidem, nemusíte se trápit. Super Mario Run pro Android zatím není.

Vývoj hry stál jako celovečerní film, dělalo nás na tom pět a jsme vyčerpaní a přepracovaní, říká zakladatel studia Amanita Design Jakub Dvorský. | Video: Martin Veselovský

Právě se děje

Další zprávy