Žena za pultem: Sympatická Anna si prožila krach manželství a začíná nový život

Žena za pultem: Sympatická Anna si prožila krach manželství a začíná nový život
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Nápad Jaroslava Dietla postavit dvanáctidílný seriál na rozvedené ženě, která prožívá osud podobný tisícovkám osudů dalších žen, byl vskutku geniální. Anna už není žádná bláznivá dorostenka a o životě už ví své. Stejně tak o mužích.

Postava Anny se prolíná celým seriálem, ale vůbec poprvé je v československém seriálu natočený seriál tak, že se nesoustřeďuje pouze na hlavní hrdinku a každá z dvanácti epizod se zaměřuje na jednu z vedlejších postav, která pracuje ve stejné samoobsluze jako Anna.

Ta se po manželských peripetiích rozhodla změnit prostředí. Přestěhovala se do jiné městské části a našla si nový obchod, kde nastoupila jako prodavačka. Právě v této prodejně se odehrává velká část seriálu.

Seriál je výjimečný také tím, že jedna z vedlejších postav byla napsaná tak dokonale, že leckdy v divácké oblíbeností zastínila hlavní postavu. Tou seriálovou hvězdou byla „lahůdková“ Olinka v podání mladé Hany Maciuchové. Podobný styl si Jaroslav Dietl zvolil i v seriálu Nemocnice na kraji města, kde vytvořil sympatického doktora Štrosmajera.

Žena za pultem udělala z Hany Maciuchové hvězdu, která se začala objevovat na titulních stránkách magazínů. Smutnější je, že samotná herečka se právě k této roli chovala po revoluci spíše odtažitě, jako by se za ni styděla. A nebylo proč. Rozhodně odvedla dobrou hereckou práci a tu je třeba posuzovat s přihlédnutím k době, kdy ji natáčela. V pozdním věku naopak ze svého hereckého umu hodně slevila, když práce ubývalo.

Dramaturgyní seriálu se stala Libuše Pospíšilová (tvůrkyně Bakalářů). Ta si vybrala do role Anny Jiřinu Švorcovou. Švorcové měli všichni za zlé její věrnost komunistům, ale jako herečka byla výborná a nikdy své angažovanosti v politice nezneužívala v herectví, jak jí bylo často předhazováno. Není úplně jasné, podle čeho si ji Pospíšilová vybrala, ale možná to bylo proto, že Švorcová už prodavačku hrála ve slavném filmu Král Šumavy, kde byla mladá a moc hezká. Herečka se vždy bránila pomluvám, že si o roli sama řekla a přes KSČ si ji získala.

Poté, co byla režie svěřena Jaroslavu Dudkovi, ten si do dalších rolí vybral především herce z Vinohrad. V seriálu se tak kromě zmíněné Maciuchové objevil třeba Jaromír Hanzlík, Daniela Kolářová, Petr Haničinec, Zdeněk Řehoř a další. Jaroslav Dudek byl v té době už zkušeným seriálovým režisérem a za sebou měl seriály Tři chlapi v chalupě nebo Taková normální rodinka.

Později se objevily teorie, že role byla psaná pro Janu Hlaváčkovou nebo Jiřinu Bohdalovou. Kde byla pravda, to se asi nikdy nedozvíme. Po revoluci ale takových historek vyplynulo na povrch mnohem více. Kdyby si dokázala Švorcová přes své členství ve straně zajistit všechny dobré role, asi by toho natočila mnohem víc. Koneckonců, dnes také není herecké obsazení úplně svobodné a mluví do něj sponzoři.

A příště už o natáčení.

Zdroje článku:
  • kniha Žena za pultem (Graclík a Nekvapil),
  • autorský článek